چشمانداز ترویج علوم رایانه و تفکر رایانشی
امروزه فناوریهای رایانشی بهطور چشمگیری دنیای ما را تغییر دادهاند و در عرصهی آموزش نویدبخش کمک به بهبود یادگیری دانشآموزان و آمادهسازی ایشان برای زندگی و کار در هزارهی جدید شدهاند. چارچوب ترویج علوم رایانه و تفکر رایانشی آیندهای را پیشبینی میکند که در آن دانشآموزان شهروندانی آگاه هستند که میتوانند:
- در بحثهای عمومی مرتبط با علوم رایانه مشارکت فعالانه و نقادانهای داشته باشند؛
- به عنوان یادگیرندگان، کاربران و خالقان دانش و مصنوعات علوم رایانه نقش ایفا کنند؛
- درک بهتری از نقش رایانش در دنیای اطرافشان داشته باشند؛ و
- یاد بگیرند، اجرا کنند و خودشان را در موضوعات و زمینههای مورد علاقهشان بیان کنند.
این چشمانداز برای آموزش علوم رایانه و تفکر رایانشی با تصور یکی از مسیرهایی که مهسا (به عنوان یک دانشآموز) میتواند در طول مسیر تجربهاش در علوم رایانه و تفکر رایانشی طی کند، بهتر درک میشود:
- در مدرسهی ابتدایی، مهسا میآموزد که چگونه با انجام کارهایی مانند چیدن قطعات پازل به یک رایانه آموزش دهد و الگوریتمهای رایانهای ایجاد کند که طرحهای زیبایی را ترسیم مینمایند. او از همان زمان پی میبرد که رایانش یک تجربهی خلاقانه و ابزاری برای بیان دیدگاهها، نظرات و علایق شخصیاش است.
- در مدرسهی راهنمایی، مهسا در استفاده از مفاهیم رایانشی و درک چگونگی کارکرد رایانش ماهرتر میشود. او از رایانه و همچنین ایدهها و فرآیندهای رایانشی برای تقویت تجربیات یادگیری در سایر رشتهها نیز استفاده میکند. او متوجه میشود که رایانش را میتواند به عنوان وسیلهای برای حل مسائل و ارائهی راهحل در زمینههای وسیعی به کار بگیرد.
- در دبیرستان، مهسا فرصتهایی را در جامعه و محیط پیرامونیاش برای استفاده از رایانش به روشهای جدید مشاهده و تجربه میکند. اکنون، مفاهیم و شیوههای علم رایانه و تفکر رایانشی به او قدرت داده است تا تغییرات واقعی را در مقیاس کوچک و بزرگ و در طیف گستردهای از علایقش و محیط پیرامونش ایجاد کند.
این چشمانداز نویدبخش افزایش فرصتهای تجربهی علوم رایانه و تفکر رایانشی برای همهی دانشآموزان است. دانشآموزانی که با پایهی قوی در علوم رایانه و تفکر رایانشی فارغالتحصیل میشوند، شهروندانی با سوادِ رایانشی خواهند بود که نه تنها مصرفکنندگان فناوری، بلکه خالق آن نیز خواهند بود. آنها به پزشکان، هنرمندان، کارآفرینان، دانشمندان، روزنامهنگاران و توسعهدهندگان نرمافزار تبدیل میشوند که سطوح بیشتری از نوآوری را در این حیطه و زمینههای متنوع دیگر به ارمغان میآورند و دنیای پیرامونشان را دگرگون خواهند کرد. چارچوب ترویج علوم رایانه و تفکر رایانشی به این اختصاص داده شده است که این دیدگاه از آموزش علوم رایانه و تفکر رایانشی را در دسترس همگان قرار دهد.